8 grudnia 2013

teatr, szczudlarz, kobieta, mężczyzna, facet

Na początek mały test. Proszę o odpowiedź na pytanie, który z poniższych 3 obrazków zwrócił Twoją uwagę w największym stopniu. Liczy się pierwsze wrażenie. Tylko proszę nie kłamać.

Obrazek 1

facet, książka, man, mężczyzna, ławka, czyta

Obrazek 2

dziewczyna, łąka, pole, kobieta, młoda, laska

Obrazek 3

krajobraz, jezioro, ławka, trawa, drzewa, kaczki


Podejrzewam, że większość osób wskazała obrazek nr 2 co jest zrozumiałe. Także wśród kobiet (są badania brytyjskie, które mówią, że kobiety więcej czasu spędzają na obserwowaniu innych kobiet niż mężczyzn). W dzisiejszym świecie gdzie podaż większości towarów zdecydowanie przekracza na nie popyt, niezmiernie istotna jest umiejętność przyciągania klienta. 

Paweł Danielewski w jednym ze swoich materiałów podawał, że najlepsze konwersje przy zbieraniu adresów email, dawały reklamy na Facebooku w których grafika, była zdjęciem kobiety, oczywiście młodej (ok. 20-25 lat), a najlepiej brunetki spoglądającej w miejsce w którym wypisany był nagłówek oferty lub slogan zachęcający do kliknięcia w reklamę.


Polecam zobaczyć te 3 przykładowe reklamy samochodu z wykorzystaniem wizerunku kobiety:



Oczywiście w tych reklamach kobieta jest przedstawiania stereotypowo, tak jest w 90% reklam samochodu z wykorzystaniem kobiety. Buty na szpilkach, długie nogi, najczęściej brunetka. 

Dzieje się tak dlatego, ponieważ zgodnie, tak jak już pisałem, z większościami badań (testów), które są robione przez różnych marketerów zawsze wychodzi, że najlepiej uwagę kupującego przyciąga kobieta, brunetka wiek ok. 20-25 lat. I to nawet niezależnie od płci. Ludzie lubią oglądać to co jest ładne, a nie brzydkie.

Oczywiście są także reklamy, która obalają te stereotypy, ale zazwyczaj jest ich bardzo mało i mają charakter humorystyczny. Na takie reklamy pozwalają sobie zazwyczaj producenci samochodów marek klasy średniej. 

Jest mało prawdopodobne, by marki premium wybiły się ze stereotypów. Tam klientem jest zazwyczaj poważny przedsiębiorca i nie ma on zamiaru oglądać papki dla tłumu. Tak więc tam będzie w reklamie także kobieta, ale "wydana" w bardziej eleganckim stylu. 

Podobnie jest nie tylko w reklamach video, ale także radiowych (np. uwodzicielski głos kobiety) czy prasowych (kobiety w eleganckich skąpych strojach, sukienkach, na szpilkach, większość to młode brunetki). 

Można się zastanawiać nad tym czy takie "sprzedawanie" wizerunku kobiety jest etyczne czy nie, ale w biznesie nie ma na to miejsca, bo tu liczą się tylko stopy zwrotu właścicieli i rachunek ekonomiczny. 

Sam wykorzystuję nierzadko wizerunek kobiety w swoich ofertach na portalach aukcyjnych. Miałem też kiedyś na blogu fotkę kobiety, która miała zachęcać do zapisania się na listę mailingową darmowego ebooka. Dzięki jej zdjęciu konwersja była większa. 



Autorzy zdjęć:
Tytułowe: mnecula, flickr.com
Obrazek 1: Anastassiya Bergem, flickr.com
Obrazek 2: wallpaperswide.com/out_on_the_field-wallpapers.html
Obrazek 3: shineet, flickr.com


1 PRZEŚLIJ KOMENTARZ:

  1. Dobre rady, warto je wcielać w życie. Cały blog pełen ciekawych spostrzeżeń. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

PAMIĘTAJ! Komentarze wulgarne, reklamowe i niezwiązane z tematem wpisu będą usuwane! Podpisuj się przynajmniej imieniem lub pseudonimem, jeżeli chcesz uzyskać odpowiedź!