K. Jajuga definiuje obligację jako instrument finansowy (papier wartościowy), którego emitent jest dłużnikiem obligatariusza (czyli podmiotu, który jest posiadaczem obligacji) i zobowiązuje się wobec niego do wykupu obligacji w ustalonym uprzednio terminie. Można, zatem stwierdzić, że emitent obligacji zaciąga dług u obligatariusza i składa zobowiązanie spłaty tego długu wraz z należnymi odsetkami.
Zgodnie z artykułem 4 ust. 1 ustawy o obligacjach, obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Ustawa ta przyznaje także prawo emisji obligacji jednostkom samorządowym – gminom, powiatom, województwom oraz ich związkom, a także miastu stołecznemu Warszawa.
Cel emisji obligacji komunalnej musi być wyraźnie oznaczony, a środki pozyskane z emisji nie mogą być przeznaczane na inne cele.
Najważniejszymi elementami, które obligacja (w tym komunalna) powinna zawierać, są:
- podstawa prawna emisji,
- wskazanie jednostki samorządowej będącej emitentem,
- nazwa oraz cele jej wyemitowania,
- wartość nominalna i numer kolejny,
- opis świadczeń emitenta (ich wysokość, sposób ustalania, termin i sposób ich spełnienia),
- oznaczenie obligatariusza (w przypadku obligacji imiennej),
- data, od której nalicza się oprocentowanie, wysokość oprocentowania, termin oraz miejsce ich płatności,
- zakres oraz formę zabezpieczenia lub informację o jego braku,
- miejsce i data wystawienia,
- podpisy osób uprawnionych do zaciągnięcia zobowiązania w imieniu emitenta.
Podstawowymi kryteriami wyodrębniającymi obligację komunalną spośród innych jej rodzajów są:
- emitenci, którymi są JST oraz ich związki,
- cel emisji, czyli pozyskanie środków finansowych na przeprowadzenie inwestycji komunalnej,
- publicznoprawne uwarunkowania, wynikające przede wszystkim z ustawy o obligacjach oraz z ustawy o finansach publicznych,
- udział Regionalnej Izby Obrachunkowej w procedurze emisji obligacji komunalnych, której głównym zadaniem jest kontrola zgodności emisji z wytycznymi określonymi w uchwałach organów stanowiących JST oraz nadzór nad procesem zbywania, nabywania oraz wykupu tychże obligacji, a także opiniowanie możliwości wykupu danej emisji .
ZALETY
Główną zaletą emisji obligacji komunalnych jest to, że dają one możliwość przyciągnięcia dodatkowego kapitału inwestycyjnego, służącego do realizacji wielu kosztochłonnych przedsięwzięć. Zaletą jest także to, iż zgromadzone w ten sposób środki finansowe, pozwalają na szczegółową kontrolę realizacji danej samorządowej inwestycji, gdyż cel emisji takiej obligacji jest ściśle określony.
Z punktu widzenia samorządowego emitenta obligacji, wybór tego źródła finansowania inwestycji komunalnych, może wynikać z kilku przesłanek. Najważniejszymi z nich są:
- duży potencjał rynku kapitałowego, który umożliwia pozyskanie znacznych środków finansowych,
- pewność otrzymania środków w określonej w emisji kwocie i w określonym terminie (jeżeli zostało zagwarantowane zrealizowanie emisji),
- stosunkowo niskie koszty pozyskania kapitału w porównaniu do kredytu bankowego,
- duży zakres samodzielności w naznaczaniu celu emisji,
- możliwość odpowiedniego dostosowania długości programu emisyjnego oraz ustalania w ten sposób końcowego terminu spłaty zadłużenia,
- promocja jednostki samorządu terytorialnego, która zazwyczaj towarzyszy procesowi emisji obligacji.
OBLIGACJE PRZYCHODOWE
Szczególnym rodzajem obligacji są obligacje przychodowe. W przypadku tych obligacji, obligatariusz zyskuje prawo do uczestniczenia w przychodach osiągniętych przez emitenta tychże obligacji. Istotą tego rodzaju obligacji jest wspieranie rozwoju inwestycji komunalnych, które w przyszłości mają przynosić przychody. Kwoty, które otrzymują obligatariusze pochodzą wyłącznie z danego przedsięwzięcia, a nie z dochodów budżetowych jednostki samorządowej. Wynika z tego, że spłata należności wynikająca z emisji tychże obligacji nie jest zabezpieczona na ogólnych funduszach samorządowych.
Obligacje przychodowe to dłużne papiery wartościowe, które przyznają obligatariuszowi prawo do zaspokojenia swoich roszczeń z pierwszeństwem przed innymi wierzycielami emitenta z całości lub części przychodów albo majątku przedsięwzięcia, które zostało sfinansowane z emisji obligacji, a także z całości lub części przychodów z innych przedsięwzięć ustalonych przez emitenta. Ustawodawca przyznał JST, ich związkom oraz miastu stołecznemu Warszawa prawo do emisji obligacji przychodowych.
Głównymi zaletami obligacji przychodowych są:
- bezpośrednie zasilenia jednostki samorządowej kapitałem dłużnym pochodzącym z rynku kapitałowego,
- możliwość pozyskania kapitału w sytuacji, gdy samorządowy emitent przekroczy poziom zadłużenia określony w ustawie o finansach publicznych, co wynika ze specyficznej konstrukcji tego instrumentu,
- elastyczny i długoterminowy charakter emisji (nawet do 20-30 lat),
- szansa na szybsze pozyskanie kapitału niż poprzez kredyt bankowy.
Do czynników ograniczających emisje obligacji przychodowych zalicza się:
- kłopoty ze znalezieniem nabywców obligacji,
- niepewny termin zakończenia inwestycji,
- brak pewności co do uzyskania odpowiednio wysokich przychodów, które mogą nie pokryć wydatków dotyczących realizowanego przedsięwzięcia,
- wyższe oprocentowanie samorządowych obligacji przychodowych co wiąże się z wyższym ryzykiem inwestora,
- wymóg uzyskania i utrzymania ratingu.
Autor zdjęcia: LendingMemo, flickr.com
Właśnie takich informacji o obligacjach komunalnych szukałam. Mam nadzieję, że się nie obrazisz, jeśli dodam Cię do mojej listy najlepszych blogów ekonomicznych: http://najlepszeblogiekonomiczne.blogspot.com/.
OdpowiedzUsuńBędzie łatwiej znaleźć Twój blog. Pozdrawiam, Ania.